dilluns, 9 d’abril del 2012

VERSIÓ ACTUALITZADA DEL POEMA DE MARTIN NIEMÜLLER

Primer van il·legalitzar els immigrants africans,
pero jo no vaig fer res perquè jo no era immigrant africà.
Després van incriminar uns sudamericans,
però jo no vaig fer res perquè no era sudamericà.
Més tard van estomacar als del moviment 15M,
però jo no vaig fer res perquè jo no era del moviment 15M.
Després van utilitzar de caps de turc uns estudiants,
però jo no vaig fer res perquè jo no era estudiant.
Poc després van detenir i humiliar uns minusvàlids,
però jo no vaig fer res perquè jo no era minusvàlid.
Quan finalment, em van agafar a mi,
ja no quedava ningú per protestar.

L'original d'aquest poema s'atribueix erròniament a Bertolt Brecht.
Martín Niemüller ( 1892-1984) va ser un dels primers i més tenaços crítics del nazisme. Com a símbol de la resistència antinazi va ser arrestat per la Gestapo al 1937 i declarat culpable de traició, sent confinat fins el final de la guerra als camps de concentració de Sachsenhausen i Dachau.